FANDOM

Goggens flystyrt utspilte seg i episode 62 av sesong 32, og var sesongens siste episode. Selve krasjøyeblikket blir ikke vist på TV. Seerne inntar Goggens eget perspektiv i cockpiten, mens han dirigerer flyet nærmere og nærmere hotellet samtidig som ansiktet hans speiler seg i flyvinduet. I episode 1 av sesong 33 høres lyden av krasjet (mot svart skjerm).

Bakgrunn Rediger

Rolv01

Rolv Espevoll, ikke Jens August, var Goggens sanne far. Foto: TV2

Etter at Goggen har fått vite at han er sønn av Rolv Espevoll, og dermed ikke er en biologisk Anker-Hansen, fatter han nytt håp om å endelig få et forhold med kvinnen han har elsket uten håp: Amanda, som han trodde var hans halvsøster fordi hun er datter av Jens August. Imidlertid vil Amanda fremdeles ikke ha Goggen, selv når det viser seg at de ikke er i slekt.

Goggen med Amanda

Goggens problematiske følelser for Amanda skulle etter hvert lede til alvorlige psykiske problemer. Foto: TV2

Da han erklærte sitt rette farskap for familien, sa Goggen også fra seg den konsernsjefstillingen Juni hadde tiltenkt ham. Etter at Amanda avviste ham, kommer han imidlertid på andre tanker og sier til Juni at han vil ha stillingen likevel. Imidlertid har Juni nå ansatt Amanda som konsernsjef, noe som gjør at Goggen føler seg forstøtt (skjønt det egentlig heller var hans eget klare utsagn om at han frasa seg stillingen som gjorde utslaget). Disse begivenhetene begynner for alvor å sende Goggen i en nedadgående spiral, psykisk sett.

Selv om Juni forsikrer Goggen at hun aldri vil vende ham ryggen, taler hun for døve ører. Goggen forsøker å distansere seg så mye som mulig fra familien Anker-Hansen, og søker dermed jobb hos Hotel Cæsars erkerival, Rasmus Mohn. Ninni er redd at dette vil føre til at han blir utstøtt av familien Anker-Hansen, og hun kommer dermed til enighet med Mohn om at han skal bryte kontakten med Goggen dersom hun får byrådslederen Nils Håkenaasen til sengs, filmer seansen og gir ham opptaket slik at han har noe å bruke som pressmiddel mot ham.

Ninni lykkes med oppdraget, og Mohn bruker filmen til å presse Håkenaasen til å få omgjort beslutningen om at Hotel Cæsar skal få bygge plusshotell på den såkalte Ditten-tomten. Isteden skal Mohn selv få bygge et slikt hotell der. Utpressingen går imidlertid lenger enn dette, og Håkenaasen får snart gjennom et vedtak i byrådet om at Hotel Cæsar skal eksproprieres og rives for å gi Mohn mer plass til prosjektet sitt.

At Ninni er involvert i korrupsjonssaken blir snart kjent for Pelle, som ikke klarer å holde lenge på hemmeligheten, og dermed forteller det til Juni. Juni, som i nyere tid har fått en god tone med Ninni, føler seg grovt sveket, men anser hotellet for å være reddet, nå som hun har fått bekreftet at vedtaket om ekspropriasjon er resultat av en grov korrupsjonssak. Juni kontakter politiet, og informerer dem om at Ninni skal delta på hennes tradisjonelle julemiddag samme kveld. Juni er bestemt på å holde følelsene sine rundt sviket inni seg, for ikke å legge en demper på julefeiringen, men sprekker til slutt og avslører for alle gjestene at Ninni er skyld i vedtaket om ekspropriering. Goggen tar anklagelsen tungt, og drar ned i lobbyen, hvor han får vite av Pelle at Ninni involverte seg med Mohn for hans skyld. Samtidig har Juni kontaktet politiet og bedt dem om å pågripe Ninni, og før Goggen rekker å forsone seg med moren, blir hun arrestert og bragt til politistasjonen.

Hendelsesforløp Rediger

Goggen står sjokkert igjen i lobbyen etter at politiet har hentet Ninni. Eva skjønner at det må være tøft for ham, så hun henter ham tilbake til toppetasjen, hvor hun gjør i stand til at han kan få ligge på sofaen og komme seg etter den traumatiske opplevelsen. Hun røper også, muligens ubevisst, at det var Juni som fikk Ninni arrestert. Dette ser ut til å vekke et sinne inni ham.

Goggen unnskylder seg med at han vil prøve å sove, og får dermed være alene. I stedet for å sove ligger han imidlertid og overhører Juni tale til familien om blant annet hvor viktig Hotel Cæsar er for dem. Når talen er over, forlater Goggen selskapet og drar til flyplassen hvor han har sitt Cessna småfly. Han slår ned en mann, setter seg inn i flyet og tar av.

I politiavhør ber Ninni gang på gang politiet om å la henne få snakke med sin psykisk ustabile sønn, og uttrykker sin bekymring for hva han kan finne på, men hun får hver gang til svar at det må vente. Plutselig kommer det inn en melding til politiet om at et småfly har flydd inn i Oslo sentrum, noe som ser ut til å gjøre Ninni bekymret: Hun forstår at det kan være Goggen.

Julemiddag

Storm, Joey, Jenny, Amanda og Eva er blant dem som hygger seg i toppetasjen julaften, men ikke alle har gode hensikter, og ikke alle skal overleve kvelden. Foto: TV2

De ansatte på Hotel Cæsar som er på jobb denne julaftenen har nå blitt invitert opp i toppetasjen for å høre St. Hallvard-guttene synge. Juni benytter anledningen til å informere de ansatte om at hotellet er reddet, men at det må holdes hemmelig inntil videre. Mens koret fremfører julesanger, informerer Amanda Juni om at smykket hun ga henne tidligere på kvelden inneholder en minnepenn med et videopptak av Juni og Thomas Winther som frakter den avdøde Ove Øire inn på hotellrommet han bodde på. Hun truer Juni med å sende opptaket til pressen dersom hun ikke går med på å selge Hotel Cæsar for å kunne kjøpe tomten på Hukodden, slik at de kan bygge et helt nytt "plusshotell" der.
Goggenkrasjer

Goggen skal til å krasje småflyet sitt inn i Hotel Cæsar. Foto: TV 2

Juni innser at det det dermed mest sannsynlig blir den siste julaftenen på Hotel Cæsar likevel. Deprimert står hun og ser ut av et vindu, hvor hun får øye på Goggens fly som nå ser ut til å være på vei til å styrte rett inn i toppetasjen.

I episoden etter, episode 1 av sesong 33, får man høre at flyet styrter inn i hotellet, etterfulgt av klipp som viser skadde karakterer og en ruinert toppetasje.

Tilstedeværende i toppetasjen:

I tillegg kommer noen ikke-navngitte ansatte, barnekoret St. Hallvard-guttene og deres dirigent.

Konsekvenser Rediger

Akkurat som hans farfar gjorde på samme måte i 1988, omkommer også Goggen når flyet hans styrter inn i hotellet. Med seg i graven tar han sin egen tremenning Joey Krogstad og åtte ikke-navngitte personer[1].

Av de navngitte "tilstedeværende" listet opp over er det bare Kristen som har en uviss skjebne; alle de øvrige er bekreftet å ha overlevd, unntatt altså den omkomne Joey. (Julies status var uviss i to og en halv måned, men i episode 43, sesong 33 ble det endelig klart at hun lever og har dratt tilbake til Paris.) De fleste som døde, var trolig ikke-navngitte ansatte.

Senere[2] forteller Pelle til Beate Krogstad at da flyet kom brasende inn, kastet hennes sønn Joey seg foran Jenny og Pelle selv. Pelle regner derfor Joey som en helt, som ofret sitt eget liv for å redde sin kjæreste og sin onkel. Joey døde ikke momentant, men fikk ut noen siste ord til Jenny, "oss to for alltid", før han utåndet.
Toiruiner

Jenny ved siden av den døende Joey etter krasjet. Foto: TV2

Juni fikk en nakkeskade som hun ennå sliter litt med et halvt år senere.[3]

Toppetasjen blir hardt skadet som følge av flystyrten, og står ikke ferdig gjenoppbygget før et halvt år senere. Parallelt med dette virker det som om hotellet er totalrenovert fra lobbyen og opp, med en ny stil på vegger og dører. Det er ikke klart om dette skal bety at også nedre deler av hotellet fikk skader i flystyrten. I så fall må det ha vært en større brann, akkurat som da Egil Espevoll krasjet med sitt fly i 1988.

Amandas utpressing mot Juni ble satt på vent etter katastrofen. I første episode av sesong 33 heter det at Hukodden-tomten for lengst er solgt til andre, og at Amanda nå vil prøve å gjøre det eksisterende Hotel Cæsar til et plusshotell. Det er mulig at Amanda selv lå skadet en tid etter flystyrten, og at tomten ble solgt i mellomtiden. Da Juni kommer tilbake til hotellet etter månedsvis med rehabilitering, ber Amanda henne om at de skal legge det med utpressingen bak seg. Hun sier at minnepennen med det kompromitterende opptaket forsvant i flystyrten. Det blir imidlertid avslørt for seerne at Amanda lyver og har den fortsatt, som om hun gjennomsøkte ruinene og fant den før oppryddingen begynte. Opptaket lekker til slutt til sosiale medier i 2016, og selv om Amanda nekter for at hun stod bak, virker det underforstått at hun valgte det rette øyeblikket til å ødelegge Junis omdømme.

Amanda-Storm

Amanda prøver å hjelpe Storm som har store traumer etter Goggens flystyrt. Foto: TV2

Skjønt de fleste hadde kommet over tragedien etter et halvt år, slet Storm fremdeles med store traumer og kunne få alvorlige angstanfall bare ved å nærme seg toppetasjen. Amanda tok ham til slutt med opp dit som terapi, og forsøkte å trøste og hjelpe ham når han fikk panikk.

Pelle kom til å klandre Juni for det som hadde skjedd, siden han (med urette) hadde fått inntrykk av at hun gav Goggen en kald skulder etter at det ble klart at han ikke var en genetisk Anker-Hansen. En stund unngikk han henne, før hun endelig fikk tatt ham for seg og spurte hva som var problemet. Han anklaget henne da for Goggens og Joeys død, noe som sjokkerte henne. Det gikk måneder før hun igjen fikk seg til å snakke med Pelle om dette, og da innrømmet hun for ham at hun ikke hadde innsett hvor hardt Goggen slet.

Beate Krogstad gikk på sin side gjennom en fase der hun følte at Ninni hadde skylden for Joeys død, fordi Ninni skulle ha vært en dårlig mor for Goggen. Hun hadde derfor en stund et reservert forhold til Ninni, og til slutt rant det over da hun dyttet den gravide Ninni ned en trapp. Det gikk heldigvis bra, og Pelle forsøkte å megle fred mellom Ninni og Beate.

Trivia Rediger

Like før Goggen styrter, får politiet melding om at et småfly har kommet inn i "flyforbudssonen" over Oslo. Det finnes ganske riktig en flyforbudssone rundt Stortinget med en radius på én nautisk mil (1852 meter), og Hotel Cæsar ville være innenfor denne hvis hotellet ligger der Ibsenkvartalet (brukt til eksentriører) ligger i vår virkelighet. Imidlertid ble ingenting om noen slik flyforbudssone sagt da Gabriel Munthe gjorde sin dramatiske entré på hotellet ved å hoppe ut i fallskjerm fra et fly.

Propellen fra Egil Espevolls fly, funnet i ruinene etter flystyrten i 1988, har i årevis hengt på veggen i kontorlandskapet som et minne om hva familien Anker-Hansen har kommet seg gjennom. Den henger der fremdeles etter Goggens flystyrt, men det har aldri vært antydet at propellen fra Goggens fly vil bli hengt opp ved siden av den. Enten ble den ikke funnet etter styrten, eller så er katastrofen med Goggens selvmord fremdeles så fersk i minnet at det ville føles for morbid å henge opp enda en propell.

Referanser og fotnoter Rediger

  1. Det blir sagt i en nyhetssending i episode 1, sesong 33 at 10 personer er bekreftet omkommet etter flystyrten. 8 av disse er ikke navngitt, men man kan se bilder av flere av dem under minnestunden i den gjenoppbygde toppetasjen i samme episode.
  2. Sesong 33, episode 14.
  3. Som hun forteller massøren Kim Dale i episode 21 av sesong 33.